Перейти к содержимому
Форумы SkyCentre Прыжки с парашютом
lexa

Прибор выходит раньше чем след. переукладка

Recommended Posts

Внимание, вопрос:

заказчик приносит риггеру систему на переукладку, прибор в которой закончиться (по батарейкам или по регламенту) раньше, чем закончиться стандартный срок переукладки.

Что делать:

1. Довести до заказчика информацию о том, что происходит с его прибором

2. Выполнить укладку, указав, что прибор закончиться раньше, чем срок укладки.

Длинная дискуссия по этому поводу,

http://www.dropzone.com/cgi-bin/forum/gfor...e=unread#unread

и ответ представителя SSK - сервисного центра Airtec в Америке.

we have no problem with reserves being packed where the CYPRES and/or batteries will go out of date prior to the next required I&R as long as it is properly annotated on the reserve data packing card (AAD no longer airworthy after xx/xx/xxxx) and the customer is properly informed as to what his options are

this will become even more of an issue in the U.S. once we get approval here for the 180-day repack cycle - think of the logistics and issues involved in countries where the repack cycle is already 180 days or one year

no where in part 65 does it state that the rigger is certifying that the parachute is going to be airworthy until the next REQUIRED I&R - in fact, part 65 does not even refer to the repack cycle! (see parts 105 and 91 for repack requirements)

105.43(B)(1) requires that a reserve used for intentional parachute jumping must have been packed within 120 days before the date of its use

105.43© states that any installed automatic opener must be maintained in accordance with manufacturer instructions

however, read the preamble to 105.43, it states that no person may conduct a parachute operation ... and no pilot in command may allow ...

no where does it mention anything about parachute riggers "allowing" - it just requires a rigger to do the required packing

a parachute manufacturer could disallow the packing of a reserve if the AAD would not be in date for the entire repack cycle via the provisions of 65.129(e) - but I know of none who have made this restriction in their manual

as riggers, we are stating that the parachute system is airworthy at the time of the I&R - the next day, depending on what happens to the rig (getting dragged across pavement, etc.) it could be un-airworthy and in need of another inspection

ref PIA Petition for 180 day repack page 37 (40 of 45):

http://dmses.dot.gov/...pdf92/338980_web.pdf

there is a lot of precedent for riggers (airmen) from aircraft mechanics (also airmen, and also regulated under part 65) - when the annual is done on an aircraft, that doesn't mean that the prop might not come due before the next annual is due

please note that although I am presently serving as President of PIA, I am not speaking on behalf of PIA on this matter - be aware that there are PIA members (riggers) who disagree with me

bottom line, I do not believe there are any legal issues involved, but I also believe that this is an issue that is up to the individual rigger, and what he personally feels comfortable with

in summary:

1) we have no issue with reserves being packed when the CYPRES (and/or battery in the case of CYPRES-1) will go out of date prior to the next required repack - we DO have an issue with a parachute being jumped if the CYPRES maintenance, CYPRES lifetime, or battery is out of date - and like it or not, in the US 105.43© makes it illegal to do so

2) I find no regulation to form the basis that makes it the responsibility of riggers in the U.S. to "enforce" a future airworthiness due date by refusing to pack

3) we suggest that riggers should discuss options with their customers, and properly annotate all airworthiness due dates on the packing data card

in other words, to answer Gus's specific questions, yes to both - inform the customer that he will be needing a new CYPRES by a certain date, discuss options, and if appropriate, do the repack and annotation on the data card

Cliff Schmucker

SSK Industries, Inc.

Короткое заключение:

1) мы не видим проблемы с укладкой запаски в случае если Сайперс (и\или батарея) "выйдет" раньше, чем стандартный срок переукладки. Мы видем проблему, если парашют будет продолжать прыгать после "выхода" Сайперса, так как это является нарушением федеральных правил.

2) Я не нашел условий в форме прямого указания для риггеров в США "устанавливать" будующую применимость прибора, с помощью отказа от укладки прибора, который выходит раньше срока окончания укладки.

3) Мы рекомендуем риггерам довести до пользователя всю необходимую информацию, и указать все дополнительные ограничения, налагаемые на систему, в паспорте.

Поделиться сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

lexa

Здесь, наверное, не лишне будет пояснить один момент, на первый взгляд могущий показаться спорным. Дело в том, что в Штатах (а ссылки в приведенном тексте как раз на американские FAR) не требуется (пока!) наличие AAD на системе, так что, вроде бы, можно прыгать даже при просроченном приборе. Однако, FAR 105.43 прямо говорит о том, что, если прибор установлен, то он должен обслуживаться согласно требованиям производителя. Так что, в принципе есть вариант вынуть прибор и отправить на регламент, уложить ЗП, и прыгать без прибора до следующей переукладки -- в этом случае нарушений не будет. Решение клиента, естественно...

Поделиться сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

Создайте аккаунт или войдите для комментирования

Вы должны быть пользователем, чтобы оставить комментарий

Создать аккаунт

Зарегистрируйтесь для получения аккаунта. Это просто!

Зарегистрировать аккаунт

Войти

Уже зарегистрированы? Войдите здесь.

Войти сейчас

×
×
  • Создать...